בס״ד

העיר טורינו - Torino

לפרטים על סיור בעיר טורינו – לחצו כאן
טורינו עיר ייחודית, זו עיר של אומנות, של תרבות והיסטוריה, בירה עתיקה של בית סבויה, ובו זמנית עיר דינמית שמשתנה משנה לשנה, עיר שמסקרנת, מפתיעה, מקסימה וחוטפת.
יש את טורינו של מוזיאון הרכב, של מוזיאון הקולנוע או המוזיאון המצרי, של הארמונות המלכותיים והשערים הרומים. כל אדם יכול לבוא ולהתחבר לעיר מנקודת המבט הייחודית שלו.
זוהי עיר עוצמתית עם היסטוריה מפוארת, מוזיאונים מרתקים, ארמונות מרהיבים, רחובות ואתרים עתיקים. שמה של טורינו נלקח משבט עתיק קלטי-ליגורי בשם Taurini שהיה באזור ומכאן גם סמל השור של העיר.
במהלך מלחמת העולם השנייה, טורינו מילאה חלק חשוב ומהותי בהתנגדות לפשיזם עם שביתות של התעשייה המקומית בעיר. לכן, בסיום המלחמה הפכה העיר לסמל השיקום הכלכלי ומשכה איטלקים רבים לעבוד במפעלים השונים, ובעיקר במפעל של יצרנית הרכב המפורסמת – פיאט.

אסור לפספס בטורינו: גרסה של טורינו מיוחדת במינה, שאולי אפילו התושבים המקומיים לא מכירים

1. בית חתיכת הפולנטה- Casa Fetta di Polenta
זהו לא בית שבו אוכלים את המנה הצפון-איטלקית הטיפוסית, אלה "בית סקקהברוצי", או "בית חתיכת פולנטה" בשמה הנפוץ. על שם המנה נבנה בית מיוחד במינו, אחד הבתים הדקים ביותר באיטליה אשר ניתן לגור בהם, בעובי של פחות מחמש מטר.
האדריכל האחראי על המבנה גר שם בעצמו תקופה כדי להוכיח לרשויות שהמבנה בנוי למגורים ולא רק ליופי.
,הבית המיוחד במינו הזה הוא יצירת אומנות אדריכלית שאסור לכם לפספס
צמוד אליו תוכלו להתרשם מה"מולה אנטוליאנה", סמל העיר, ולהנות ממגוון אדיר של אוכל טיפוסי ואתני, במרחק הליכה של כמה דקות ספורות מ"נהר ה-פו", הנהר שחוצה את צפון איטליה.
כתובת: Via Giulia di Barolo

2. 25 ירוק – Verde 25
אם כילדים חלמתם על בית עץ, באמצע טורינו, עיר של כמעט מיליון איש, החלום הזה הפך למציאות.
בית ירוק 25 הוא יער של ממש הכולל מבנים מפלדה בצבע ובצורה שמזכירים עצים.
הרעיון האדריכלי היה לבנות מבנה מגורים בתוך יער, אשר יגן מפני הרעש ויצור מיקרו-אקלים, אידיאלי עבור הבדלי הטמפרטורות בקיץ ובחורף, אשר יהווה השראה לבנייה איכותית, מוסרתית ואכפתית יותר כלפי הסביבה.
הבניין השתתף בתערוכת "בית פתוח" אשר מתקיימת כל כמה שנים בעיר, שבה נבחרים בתים מעוררי השראה, על מנת לתת לקהל הרחב הזדמנות להתפאר מהבניין ליומיים בשנה.
במרחק של 10 דקות הליכה מהבית תוכלו להנות ממזרקת 12 החודשים הנמצאת בפארק ולנטינו ומהווה אחד מסמלי העיר העתיקים ביותר, מומלץ בחום!

כתובת: Via Chiabrera 25

3. המנורות המאוהבות
היצירות של רודולפו מרשולו מוכרות על ידי רוב תושבי העיר, אך אחת היצירות הפחות מוכרות שלו הן זוג מנורות אשר עוצבו כך שהן יושבות על ספסל, ומניחות את הראש שלהן אחת על השנייה.
המנורות המאוהבות, הנמצאות בפארק ולנטינו, שבעצמו נחשב אחד מסמלי העיר המפורסמים ביותר אחרי המולה אנטוליאנה, נראות נשענות אחת על השנייה, עם הבעה ייחודית של הבנה, קרבה, מתיקות וכמיהה לחצי השני. אהבה מברזל יחידה במינה אשר נותנת מקום להמון פירושים, בין אם זה זוג אשר עבר חיים שלמים ביחד ועוצר לנוח ולהיזכר בחייהם שהם בנו, או זוג אוהבים צעירים אשר נעצרו כדי להכיר אחד את השני לעומק. הסמל עשוי להכניס אתכם למצב רוח נוסטלגי ומתוק, במקרה כזה מומלץ בחום להמשיך בטיול בפארק ולנטינו עד שמגיעים לנקודה הבאה המומלצת שלנו – הכפר מימי הביניים!
יצירת האומנות זזה לעיתים לא נדירות, אך ניתן למצוא אותה בפארק ולנטינו לרוב.


4. הכפר מימי הביניים- Borgo Medievale
עמוק בתוך פארק ולנטינו, כמעט חבוי, נמצא כפר עתיק וייחודי שבו אפשר לבלות בזמן שאתם חוזרים בזמן ומתפארים מעבודת השימור שהאיזור עבר כדי לשמור עליו כמו שהוא היה לפני 500 שנה.
כחלק ממסע בזמן אל תוך הכפר המשומר מימי הביניים, עמוק בתוך פארק ולנטינו המפורסם, אשר נמצא על שפת נער ה-פו, תוכלו להבחין במראה שיכול להטעות – הכפר נבנה בשנות ה-1880 על ידי קבוצת אינטלקטואלים ואומנים אשר קיבלו השראה ממבנים דומים בגבול איטליה-צרפת. בשנת 1942 הכפר ניצל מההרס שהיה מתוכנן לו, והפך למוזיאון אזרחי ייחודי במינו. בכפר תוכלו להינות מסממנים של משפחות האצולה, תותחים ונשקים עתיקים, מוצרי אוכל ומנות מקומיות למכירה ביחד עם מזכירות מכל סוג, והדרך המלכותית שבה אצילי האיזור היו לוקחים עם הכיכרות שלהם

5. הגלריות המכוסות של טורינו
גלריית אומברטו הראשון, גלריית סוב-אלפינה וגלריית סן פדריקו מהוות ביקור חובה בזמן שעוברים במרכז העיר, גם פה תוכלו לחזור בזמן למאה ה19 ולהתרשם מהמבנים בסגנון הצרפתי המובהק.

"המעברים הטורינזים", השם השני של שלושת הגלריות המיוחדות והאהובות על ידי תושבי העיר, עוטפים בשלווה, יופי, פאר ויש שיאמרו צמרמורת קלה את מי שעובר דרכם. המונח "מעברים" אשר הושאל מצרפתית , הוענק לגלריות המכוסות האלו, אשר נבנו לאחר 1856, ולחנויות מסביבן. הגלריות עברו המון שינוים לאורך השנים, בין היתר סגירה של כמה מהן בשביל לתת מקום להרחבת רחוב רומה הצמוד. הגלריה הסוב-אלפינה, יש שיאמרו הכי מפוארת מביניהן, נותנת לעוברי האורח להינות מאווירה ציורית מלאת פרחים וגנים. נבנתה גם קומה שנייה אשר נפגעה קשות במלחמת העולם השנייה, ונכון להיום הגלריה מהווה מוקד של הישרדות, שקט ועבר אשר עדיין חי את היופי המעודן שלו.
כתובת: Via Santa Teresa 6

6. שער השטן
טורינו היא עיר קסומה, עשירה במסתורין ואגדות הקשורות לכמה מקומות ייחודיים בעיר. טורינו נחשבת נקודת מרכז בין "משולש הקסם", מן נקודת איזון בין לונדון, סן פרנסיסקו, ופראג. שער השטן קיבל את השם שלו בזכות הצורה המעניינת של המנעול, אשר, לפי האגדה, צץ בוקר אחד לאחר מריבות ליליות בין מכשפות מימי הביניים, וזו רק אחת מהאגדות היותר חביבות לגבי הקמתו…
מאז סיום הבנייה השער נחשב כאחד ממוקדי ה"קסם השחור" של העיר, עם סגנון ייחודי במינו וסממנים אשר ישאירו אתכם עם פה פעור.
אם ברצונכם להמשיך לחקור את הצד האפל של טורינו, המלצה חמה תהיה לבקר בPiazza Statuto,
אשר מסמלת גבול גאוגרפי של איזור המרכז וגבול מסתורי יותר, מיסטי יותר.
כתובת: Via XX Settembre, 40

היופי בטורינו הוא שלצד רחובותיה היפים תוכלו גם לטייל בפארקים הירוקים בעיר. טורינו ידועה כעיר עם הכי הרבה צמחיה ציבורית באיטליה (320 ק״מ של צמחיה וכ50 פארקים). תוכלו למצוא את הפארקים האלו בכל רובע בעיר עם מדשאות, מתקני שעשועים לילדים, מרחבי ריצה ועוד. המפורסמים שבהם:

  • Parco del Valentino המשקיף על נהר ה-Po, עם גן בוטני מהמהאה ה-18, הטירה המלכותית וכפר מימי הביניים (Medieval Village). 
  • אזור ירוק נוסף הוא ה- Pallerina שנמצא בצפון מערב העיר, על גדות נהר הDora Riparia עם משטחי החלקה ומגרשי טניס.
  • Parco Colonnetti נמצא באזור הדרומי של טורינו, עם אזורי משחקים לילדים, מסלולי ריצה ומזרקו

ועוד 4 עובדות שכנראה לא הכרתם לגבי העיר טורינו:
1. טורינו היא העיר הראשונה שאליה הגיע הקולנוע באיטליה, לאחר שהאחים אוגוסטה ו-לואיס לומייר הביאו איתם את ההמצאה שלהם.
ההקרנות הראשונות התקיימו במרכז העיר, ב Via Po.
כדי לגלות עוד על ההיסטוריה של הקולנוע בעיר, ובעולם, המלצה חמה מאיתנו הוא מוזיאון הקולנוע במרכז העיר!
2. שוק Porta Palazzo – השוק הפתוח הכי גדול באירופה נמצא דווקא בטורינו, בחלק הצפוני של העיר. שם תוכלו למצוא כמעט כל מאכל ממעל 150 מדינות שונות.
3. הפילוסוף פרידרך ניטשה, אשר גר תקופה בטורינו, כינה אותה "עיר כלבבי, נשימה של אוויר מהמאה ה-18"
4. טורינו הייתה הבירה הראשונה של איטליה, משנת 1861 עד 1865

לפרטים על סיור בעיר טורינו – לחצו כאן