בס״ד

אסור לפספס במילאנו

אז מה אתם פשוט חייבים לראות במילאנו?

במילאנו אפשר להיות כמה ימים, וליהנות מהמגוון התרבותי שהעיר מציעה. לכל אזור הקסם שלו, וכל אחד יוכל למצוא כאן את שאהבה נפשו. בכל זאת, אם הזמן שלכם קצר, או שאתם פשוט רוצים לדעת מה הם, בגדול, האתרים הכי נחשבים בעיר, ריכזנו אותם בפוסט הבא. האתרים הכי חשובים בעיר ממוקמים קרוב זה לזה, כך שלכאורה, אבל רק לכאורה, ניתן לראות את האתרים החשובים ביותר בעיר, גם אם יש לכם 24 שעות בלבד כאן. יאללה מתחילים:

הדואומו – Duomo

זוהי הקתדרלה המרכזית בעיר. זוהי הקתדרלה הרביעית בגודלה בעולם, אשר בנייתה החלה במאה הארבע עשרה, ונמשכה כמה מאות שנים! מבנה הדואומו כל כך מרשים, בכל שעה ביום, ובכל עונות השנה. כדאי לכם אפילו להתאמץ ולהגיע אליו פעמיים במהלך הביקור שלכם, גם ביום וגם בלילה. הכיכר אשר מסביב לדואומו נעימה ורחבה אף היא ותוכלו לשבת למרגלות הקתדרלה, או למרגלות פסל הרוכב והסוס (ויטוריו עמנואל) הממוקם אף הוא בכיכר מול הקתדרלה וליהנות מהאווירה בכיכר. מובן שהכיכר אף מוצפת בתי קפה למיניהם. כאשר אתם ניצבים ופניכם לכניסה אל הקתדרלה, תמצאו בבניין מימין את משרדי רכישת הכרטיסים. הכרטיס לכניסה לקתדרלה מסובסד. תוכלו להוסיף עליה במעלית או במדרגות אל גג הקתדרלה. חוויה מומלצת ביותר. מבנה הקתדרלה המסוגנן אשר נחשף לכל אורך העליה למעלה כמעט בלתי נתפס. כאשר תגיעו אל הגג תחכה לכם תצפית מרהיבה על הכיכר על העיר מילאנו ואף על הרי האלפים ביום עם שמים כחולים.

למידע והזמנת כרטיסים באתר

 

גלריה ויטוריו עמנואל

הגלריה ויטוריו עמנואל, נבנתה על שמו של המלך ויטוריו עמנואל השני בשנים 1865-1877, כחלק ממיזם התחדשות העיר לאחר שיחרורה מכיבוש האוסטרים. הגלריה נבנתה בסגנון ניאו רנסנס על מנת לקשר בין כיכר דאומו לכיכר בית האופרה לה סקלה.  המבנה מרשים ומעורר התפעלות לכשעצמו, על כיפת הזכוכית שלה, ציורי הקיר ,הפסלים המקשטים את הגלריה וציורי הפסיפס על רצפה. בנוסף, עם השנים התקבע בגלריה מושבם של מיטב מעצבי העולם, ותוכלו לחזות כאן במו עיניכם בתצוגות הכי עדכניות של גוצ'י ופראדה, בתוספת השוערים בכניסה לחנויות, והזבנים והזבניות על כפפותיהם הלבנות.

 

חייבים לראות במילאנו - גלריית ויטוריו עמנואל
חייבים לראות במילאנו – גלריית ויטוריו עמנואל

תיאטרון לה סקאלה

הגלריה מובילה אל הכיכר הבאה, כיכר לה סקאלה Piazza La Scala. כאן שוכן בית האופרה האיטלקי המפורסם תיאטרון לה סקאלה, אשר נבנה על חורבות כנסיית סנטה מריה אלה סקאלה, וממנה קיבל את שמו. התיאטרון נבנה לבקשת עשירי העיר, עוד לפני איחוד איטליה ובנייתה של הגלריה. מבנה התיאטרון מבחוץ איננו כה מרשים, אך מבפנים הוא מלא הוד והדר. יש בו מקומות לכ-2000 מושבים, במספר קומות, כאשר בכל קומה תאים המכילים מספר אנשים בכל תא. בתיאטרון זה בוצעו הפרמיירות של כל האופרות הטובות בעולם והוא נחשב לתיאטרון הבית של המלחין ג'וזפה ורדי. כיום, ניתן להשיג כרטיסים במקומות שונים גם במחירים יחסית סבירים. בנוסף, מתקיימות מכירות של כרטיסים מוזלים בימי ההופעות עצמם, וכן ניתן לרכוש כרטיסים מוזלים או אף בחינם לצפייה בחזרות גנרליות. גם אם אין לכם סבלנות למופע בלט או אופרה מתחילתם ועד סופם, תוכלו לבקר במוזיאון התיאטרון, בו אצור אוסף גדול של תמונות, חפצי אומנות ותלבושות הקשורים לחיי האופרה. פרטים באתר התיאטרון.

 

חייבים לראות במילאנו - לה סקאלה
חייבים לראות במילאנו – לה סקאלה

מצודת ספורצסקו – Castello Sforzesco

במרחק של כרבע שעת הליכה מכיכר לה סקאלה תגיעו למצודה המרשימה הזו. המצודה הינה מבנה עצום, עתיק ומרהיב מימי הרנסנס, המוקף גנים מפוארים. המצודה קרויה על שמו הדוכס ספורצה ששלט בלומברדיה, נחשבת לאחת מהמצודות הגדולות בעולם ומהווה את אחד מסמליה החשובים של העיר מילאנו. כיום משמשת המצודה משכן ל-38 אולמות מוזיאון מהחשובים באיטליה, הכוללים אוסף גדול של אמנות מתקופת ימי הביניים ועד למאה ה-17, כולל עבודות של מיכלאנג'לו (שאף היה שותף בתכנון המבנה). ניתן לטייל ברחבי המצודה (ללא תשלום) או אפילו רק בחצרותיה, וכן לשוטט בין המוזיאונים (תשלום סמלי) , אם אתם מתעניינים באומנות והיסטוריה.

לאתר המבצר באנגלית

פארקו סמפיונה – Parco Sempione

הפארק העירוני הגדול הזה נמצא למעשה בצמוד למצודת ספורצסקו. זהו פארק אירופאי לפי מיטב המסורת. רחב ידיים, ירוק עד. יש בו הרבה פינות נעימות לשבת, כולל בית קפה גדול במרכזו. אגם קטן, ברבורים, גשר על המים. הביאו עימכם מעט צידה לדרך, ועירכו פיקניק מושלם בלב הטבע העירוני הזה. מי צריך יותר?!

 

חייבים לראות במילאנו - פארק סמפיונה
חייבים לראות במילאנו – פארק סמפיונה

רובע בררה – Brera

הינו אחד הרובעים התוססים והיפים במילאנו, המציעים שלל פעילויות ואטרקציות ביום ובלילה.

הרובע שוכן צפונית לדואמו ומזמין אתכם ללכת לאיבוד בין הרחובות הבוהמיינים.

ברובע האלגנטי יש לא מעט גלריות, מסעדות ובתי קפה אופנתיים, לצד חנויות מעצבים ובוטיקים קטנים ונחמדים.

בלילה הופך הרובע את עורו ומתגלה כרובע בילויים תוסס, שזור פאבים, מסעדות ומועדונים.

בלב הרובע ממוקמת הפינקוטקה די בררה – גלריית הציורים של אקדמיה בררה  לאמנות (פינקוטקת בררה), מכילה את אוספי הציור והפיסול הגדולים והחשובים ביותר בעיר

חייבים לראות במילאנו - בררה
חייבים לראות במילאנו – בררה

אזור גאולנטי Piazza Gae Aulenti

Piazza Gae Aulenti היא כיכר להולכי רגל בעיר מילאנו. מוגבה וצורתו מעגלית, בקוטר של 100 מטר והוא ממוקם בשכונת איזולה במילאנו, מול הכניסה לתחנת מילאנו פורטה גריבלדי וממש מחוץ לקצה המזרחי של מרכז העסקים של מילאנו.

אם דומו היא המרכז ההיסטורי של מילאנו, Piazza Gae Aulenti מייצגת את פניה החדשות, סמלה של העיר המשתנה ומסתכלת אל העתיד. עוצב על ידי האדריכל הארגנטינאי Cesar Pelli ונחנך בשנת 2012, הכיכר היא חלק מאחד מפרויקטי הפיתוח העירוני הגדולים והחשובים באירופה.

קורסו קומו 10 Corso Como

קומפלקס האופנה "קורסו קומו 10" (השם הוא גם הכתובת), משלב אמנות ולייף סטייל מהחשובים והמשפיעים במילאנו.

מדובר בחנות בגדי מעצבים אקלוסיבית הכוללת מסעדת שף, חנות ספרי אופנה, עיצוב, אמנות וארכיטקטורה וגלריה שמציגה תערוכות מתחלפות של אמנות עכשווית.

החנות, שהוקמה ב 1991 על ידי קרלה סוזאני, אחותה של עורכת ווג האיטלקי ומי שנחשבת אחת מאושיות האופנה הנחשבות בתעשיית האופנה האיטלקית, מהווה אתר עליה לרגל לחובבי אופנה ועיצוב מרחבי העולם. הכניסה לגלריה היא ללא תשלום והמקום כולו בעל ערך של חווית עיצוב מרשימה.

לאתר החנות

קניות

ואיך אפשר בלי – קניות. מילאנו היא עיר יקרה. נקודה. בכל זאת, נעים לקנות בה, ואם אתם אוהבים את הרשתות הבינלאומיות הנפוצות בכל אירופה כמו זארה, מנגו, בנטון ודומיהם, תמצאו כאן מה לקנות. חוויית הקניה נעימה יותר, ויש הרבה מגוון ומבחר. קניות עממיות נהוג לבצע ברחוב בואנוס איירס (Corso Buenos Aires) הארוך. תמצאו כאן הכל, באזור שמזכיר במעט את מרכז תל אביב, רועש ועמוס, אבל אולי מעט יותר בסטייל. רחוב דומה, קרוב מאד מלדואומו ולמרכז העיר הוא רחוב טורינו (Via Torino). לאחרונה, בשנת 2018 נפתח בעיר מתחם קניות מקורה מודרני וחדיש, הנקרא סיטי לייף (City Life) אליו ניתן להגיע במטרו בקו הסגול M5 ולרדת בתחנה Tre Torri. נעים גם להסתובב מחוץ למתחם, במרחב אדריכלי מעניין שמציג מזרקות הנובעות מהרצפה (שעשוע רטוב לילדים בימי הקיץ החמים) ועוד בנייני עסקים מרשימים מבחינה חיצונית. אם בכיסכם מצלצלים רבים, או שאתם פשוט אוהבים לעשות windows shopping, תוכלו להמשיך מאזור הדואומו, לאזור מרובע הזהב, שבו כל חנויות המעצבים הגדולים האיטקליים והעולמיים. אחד הרחובות הבולטים בו הוא רחוב מונטה נפולאונה Via Monte Napoleone. הכינו את הארנקים.

לכל המידע על שופינג במילאנו והסביבה לחצו כאן

אם יש לכם עוד כוח או זמן, או פשוט עוד כמה ימים, חפשו גם את המקומות הבאים:

אזור תעלות הנאבילי – Navigli

תעלות הנאבילי אשר בעבר שימשו בעיקר להעברת מים וסחורות לשדות, כיום מהוות אחת האטרקציות המרכזיות במילאנו. אזור תעלות הנאבילי הוא מיוחד ותוסס, בעיקר רחוב Ripa di Porta Ticinese. תרגישו כאן קצת כמו בונציה, ותוכלו לשוטט בין חנויות אומנותיות, חצרות קסומות ובתי קפה בוהמיינים. 
אחת הדרכים להנות מהאזור ומהנופים שלו היא באמצעות שיט בתעלות המספק חוויה מעניינת ושונה עם אפריטיבו מילנאזי מסורתי (כוס יין ונשנושים). 

משך ההפלגה שעה ומחיר הכרטיס הינו 29 אירו לאדם.
לפרטים נוספים והזמנת כרטיס לשיט לחצו כאן.

אזור Citylife Milano

שכונת סיטילייף היוקרתית אינה רחוקה ממרכז העיר העתיקה במילאנו. באזור זה תמצאו שילוב של דירות מגורים נוצצות ובנייני משרדים המוקפים בקניון אקסלוסיבי ופארק רחב ידיים. תוכלו לטייל לאורך הפארק שמשלב בתוכו אמנות עכשווית ופסלים, להמשיך לשופינג במרכז הקניות המותחכם (M5 Tre Torri) ולהנות מהקרנת סרט במתחם הקולנוע. במזג אוויר נעים יותר תוכלו גם לשכב על הדשא של פארק Tre Torri ולהתפעל משלושת גורדי השחקים שתוכננו על ידי אדריכלים מפורסמים בעולם. 

לפרטים נוספים ולאתר מרכז הקניות לחצו כאן.

בית הקברות המרכזי במילאנו – Cimitero Monumentale

כן, כן. מסתבר שזהו אחד המקומות היפים בעיר.
בבית קברות זה קבורים מפורסמים שונים וכמובן אזרחי מילאנו אחרים. הקברים מוקפים גנים מטופחים עד אין קץ.
בבית הקברות גם חלקה יהודית מעניינת במיוחד, שאלו בכניסה על מיקומה.

למידע נוסף באתר

מוזיאונים, מוזיאונים, מוזיאונים

יש כל כך הרבה במילאנו! נציין שלושה. שניים, מרכזיים מאד ממש בסמוך לדואומו : האחד בארמון המלכותי לשעבר Palazzo Reale. התערוכות בו מתחלפות, אבל הן תמיד מהטובות בתחומן. 
לאתר המוזיאון

בנוסף, בסמוך למבנה המוזיאון הזה נמצא מוזיאון המאה ה19 Museo del Novecento, זהו מוזיאון חדש יחסית שמציג אומנות מהמאה האחרונה מאיטליה ומכל העולם. 
לאתר המוזיאון

המוזיאון השלישי נקרא פינקוטקה די בררה Pinacoteca Di Brera. זוהי למעשה גלריה, אחת החשובות באיטליה. הגלריה ממוקמת בארמון יפהפה מהמאה ה-17, בלב רובע בררה השוקק. במוזיאון אוסף עצום המקיף ציורים ופסלים איטלקיים החל מהמאה ה-13 ועד המאה ה-20. יצירות של אמנים ידועים כרפאל, פייטרו, טיציאן, קרוואג'יו, רובנס ועוד מוצאים בגלרייה מקום של כבוד, כמו גם ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים.
לאתר של פינקוטקה די בררה

לכל המוזאונים המומלצים במילאנו לחצו כאן.

במילאנו יש עוד הרבה מה לראות ולחוות, אבל כמו שהבטחנו, קראתם עד כה את החשובים ביותר. תהנו, ארוודרצ'י!